W związku z tym, że dziś czyli 23 marca obchodzony jest Dzień Przyjaźni Polsko-Węgierskiej, postanowilam przybliżyć temat Węgier. Osobno będzie wpis o stosunkach polsko-węgierskich, a tu tylko o muzyce.
Metoda ta to podejście do edukacji muzycznej opracowane na Węgrzech w polowie XX wieku przez Zoltána Kodály.
Kodály zainteresował się edukacją muzyczną dzieci w 1925 roku, kiedy to usłyszał uczniów śpiewających piosenki, których się nauczyli w szkole. Kodály był przerażony standardem śpiewu dzieci. Zainspirowało to to, aby poprawić system edukacji muzycznej na Węgrzech. Napisał szereg kontrowersyjnych artykułów, kolumn i esejów w celu podniesienia świadomości na temat kwestii edukacji muzycznej. W swoich pismach, Kodály krytykował szkoły za korzystanie z niskiej jakości muzyki i tylko nauczanie muzyki w klasach ponadgimnazjalnych [1].
KODÁLY uważa, że muzyczne umiejętności są charakterystyczne dla każdej osoby, i że naukę najlepiej rozpocząć jak najwcześniej w życiu człowieka - najpierw w domu, a później w ramach programu szkolnego [2].
Metoda ta zakłada wprowadzenie edukacji muzycznej poprzez doświadczenia: sluchanie muzyki, śpiew, ruch. Dopiero później dziecko uczy się zapisywać nuty.
"Największą zaletą węgierskiego programu nauczania muzyki jest metoda relatywnego kształcenia słuchu. Kodaly, przestudiowawszy w latach dwudziestych angielską metodę Curwena tonic - solfa, uznał ją za najwłaściwszą dla powszechnej nauki solfeżu i z niewielkimi zmianami zaadaptował ją do własnych potrzeb"[3].
Kodály zobrazował dźwięki w muzyce. Od jego czasów wprowadzono jego metodę ludowych zabaw dziecięcych jako materiał edukacyjny do przedszkoli i klas początkowych I-III.
Domena Publiozna, https://en.wikipedia.org/wiki/Kod%C3%A1ly_method |
http://www.albertakodaly.ca/about/ |
I my się uczyłyśmy nut poprzez ruch rąk.
"Na sukces metody Kodaly'a składają się trzy zasadnicze elementy:
1. Podstawą jest śpiew własny dziecka z ćwiczeniami kształcącymi słuch i głos. Początki umuzykalnienia oparte są na krótkich utworach w skali głosu dostępnej dla dzieci. Potem pojawia się dwugłos oparty na folklorze.
2. Metoda relatywnego kształcenia słuchu, fonogestyka i tataizacja.
3. Wychowanie muzyczne powinno się rozpocząć już w wieku przedszkolnym. Dzięki śpiewaniu piosenek wzbogaca się świat uczuć dziecka a także kształtuje jego postawa estetyczna co owocuje w późniejszych latach".[4]
Na podstawie:
[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Kod%C3%A1ly_method
[2] http://www.albertakodaly.ca/about/
[3] M. Janasik, Porównanie systemów kształcenia muzycznego, http://www.publikacje.edu.pl/publikacje.php?nr=571
[4] http://sciaga.pl/tekst/84921-85-metoda_zoltana_kodaly_a
0 komentarze:
Prześlij komentarz
Będzie mi niezmiernie miło, jeśli napiszesz parę słów, czy podoba Ci się materiał, artykuł itp.